Längst ner på människoskalan finns...

De som pratar mest har inte alltid mest att säga skrev jag på facebook sedan åkte vi hem till sambos bror och blev avbrutna, kämpade för att få sagt det vi tänkt, men vi lyssnade i alla fall på varandra.

I skolan har vi elever som pratar före de tänker eller har ett behov av att säga ALLT de tycker och tänker.
Vart kommer den taskiga människosynen ifrån funderar jag på titt som tätt?

"Hon får väl skylla sig själv om hon inte fattar, då blir hon ju ändå bara Mc Donaldsstädare..." Var detta yrket som låg längst ner på rangordningsskalan och behövs inte alla jobb?

"Vadå, sjunger han i bandet - då kan de ju bara sjunga sånger på svenska!" och så syftade den ödmjuka eleven vidare på hur illa det går för hans klasskamrat på engelskan.

Jag blir mörkrädd.



Samma elev hade kollegan sett tillsammans med sin far på en basketmatch.
"Buuuuuuuuu" (för andra laget) hör kollegan och grannen till familjen att sonen sitter och skriker utan att pappa reagerar. När hon kommenterade "Nä men oj hur sitter du och ropar?" svarade pappa men så gör ju alla nuförtiden. Oh herregud vad hjälper det att jag står där i skolan och lär de folkvett och schysst idrottsuppträdande med just sådana saker om det sanktioneras på hemmaplan.

Men som tur är finns det elever som säger ifrån och regarerar och dessa elever är jag imponerad och stolt över, som vågar säga ifrån mot elever som tagit sig en dålig-förebild-roll och förtrycker andra för vi vuxna finns ju inte alltid där tyvärr.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0